|
Как да заменим фреон R12 с R134a или R600a ? |
|
|
|
lichkata
Редовен участник От: Горна Оряховица
|
|
|
|
Привет на всички колеги. Някой от вас ако знае как става и какво се прави хладилник с газ R12 да се приработи на работа с R134а. Фреон R12 трудно се намира , почти невъзможно поне е така в Горна , а като се зарежда с R134a , с колко се удължава капилярката и колко пъти се сменя маслото на компресора преди да се пусне на нормална работа ? |
|
Всичко записи: 139 : Дата на рег-ция: Февр. 2006 : Отправено: 26 Май, 2006 - 18:28:09 |
|
|
|
|
|
|
Колега безсмислено занятие е това,освен замяната на компресора е необходимо поне един ретрофит с последваща смяна на маслото вече на новия компресор.А в инструкциите пише за 2 и повече ретрофита.Необходимо е и капилярката да бъде удължена. На стар хладилник с R12 e неизгодно да се правят толкова скъпи ремонти. Аз на компресори за R 134a винаги зареждам с R 12,като скъсявам и капилярката с 20см.Работи по-добре отколкото е работил като нов. Разбира се филтъра трябва да бъде за сътветния фреон ______________________________________________________________________ За преминаване към R134 веднъж сменям маслото на новия компресор. Трябва 2 пъти,но и така ремонта излиза златен,камо ли 2 пъти да го сменям и зареждам.Компресор за R12 не може да работи с R134.Пробвах един. На третия месец си замина и то през зимата. Капилярката се удължава с 15% от дължината и. |
|
Всичко записи: 22 : Дата на рег-ция: Дек. 2005 : Отправено: 01 Юни, 2006 - 11:22:26 |
|
|
|
|
|
|
lichkata ето ти статия на български : http://www.service-ruse.eu/info/ref/R12_na_R134.html
Oсновни етапи на ретрофита при преминаване от фреон R12 към R134a
Определение на работните параметри на действащата хладилна система. Определят се и се записват параметрите на хладилната система, работеща с R12. В частност това се препоръчва на тези, които сега започват да се занимават с ретрофит на оборудване. Данни за налягането и температурата (в изпарителя, конденсатора, дросселиращото устройство, на ниското и високото налягане на компресора и т. н.) при различна температура на околната среда и в охлаждания обем могат да се окажат полезни за оптимизация на работата на хладилната система след преминаване към фреон R134a.
Замяна на минералното или алкилбензолно масло с полиолестерно. В повечето хладилни системи, работещи с R12, се използва минерално или алкилбензолно масло. Тези масла не се смесват с R134a и трябва да бъдат заменени с полиолестерни. При замянята минералното или алкилбензолното масло системата остава на фреон R12. В системи с неголеми херметични компресори, където няма пробки за източване на масло, за извличане на маслото от компресора може да се наложи неговия демонтаж. В подобни случаи маслото може да се източи от тръбата за ниско налягане на компресора. В повечето неголеми системи по такъв начин се отделя до 90...95 % от маслото. Ако системата включва маслоотделител, то всичкото намиращо се в него масло се източва.
След това се измерва количеството събрано масло (не по малко от 50 %) и се сравнява със данните, приведени в спецификацията на оборудоването, за да се убедим, че основната част от маслото е източена от компресора. Записваме колко масло е източено от системата. След това зареждаме компресора с полиолестерно масло в количество, равно на количеството масло, източено на предишния етап. Ако отсътстват някакви допълнителни препоръки на завода-производител, използваме полиолестерно масло с такава плътност, както и на минералното или алкилбензолното масло (в хладилно оборудване с R12, работещо в интервала на умерена температура, типичната плътност е 32*10-6м2/с). За да се достигне смесване, еквивалентно на смесването на R12 с минерално или алкилбензолно масло, остатъкът от минералното или алкилбензолното масло трябва да съставлява не повече от 5 % от общото количество масло, използвано в оборудоването (1 % по рекомендация на фирма "Danfoss"). Такова остатъчно ниво се постига по пътя на многократно промиване с полиолестерно масло; при това може да се наложат до три промивки.
Промивка на хладилната система :
източване на маслото от системата по технологията, описана по горе ; избор на полиолестерно масло, плътността на което трябва да бъде равна на плътността на минералното или алкилбензолното масло, източено от системата; зареждане на системата с полиолестерно масло в количество, равно на източеното минерално или алкилбензолно масло; включване на системата с R12 за щателно смесване на полиолестерното и минералното масла. Системата трябва да работи повече от 24 ч. Всички етапи се повтарят още два пъти. При последната промивка се заменя фреона R12 със R134a. На този етап се монтира компресора, ако е бил свален от хладилния агрегат за източване на маслото.
Отделяне на фреона R12 от хладилната система и неговата утилизация. R12 се отдаля от системата и събира в бутилка за събиране на фреон. Съществуват различни варианти на устройства, позволяващи провеждането на тази процедура и създаване на необходимия вакуум в системата (34...67кПа). На този етапе претегляме отделения фреон (в частност ако е неизвестно количеството фреон, което се препоръчва за зареждане на системата). Началното зареждане определяме, изхождайки от количеството R12, отделено от системата. Остатъчното съдържание на R12 в системата не трябва да превишава 0,02 %.
Замяна на филтъра-изсушител и ТРВ. Замяната на филтъра-изсушител при ретрофит е рутинна процедура, която се провежда в процеса на техническото обслужване на хладилната система. Избираме филтър-изсушител с абсорбент, съвместим с фреон R134a (например, тип ХН-9 или ХН-7 на фирма UOP).
ТРВ трябва да има маркировка, отразяваща възможността за работа с R134a; налягането също трябва да бъде разчетено за използване на R134a.
Вакумиране на хладилната система и проверка на нейната херметичност. За да се отстрани въздуха и другите некондензиращи газове, системата се вакумира до налягане 0,14 кПа и се проверява за утечки. Най добър резултат може да се получи с използването на двустепенна вакуумна помпа, съвместима с фреон R134a. Забранява се използването на помпи, които по рано са използвани за вакумиране на контури с хлорсъдържащи фреони или използвани за работа с различни фреони.
Зареждане на хладилната система с фреон R134a. Системата се зарежда с фреон R134a в газообразно или течно състояние от бутилка. Бутилките с R134a за многократно ползоване са снабдени с потапящи тръбички. Това създава условия за извличане на течността от бутилката, намираща се в вертикално положение.Бутилките за еднократна употреба (13,6кг) не са снабдени с потапящи тръбички.
Масата на R134a, необходима за зареждане на хладилната система, е по малка, отколкото на R12. Оптималното зареждане зависи от условията на експлоатация, размерите на изпарителя, кондензатора и ресивера, а също от дължината на свързващите тръби в системата. За повечето типове оборудване оптималното количеството фреон е 75...90 % от първото зареждане с R12, което е направил производителя.
Зареждането на системата се извършва на няколко етапа.В първия етап се препоръчва зареждане с R134a в количество около 75 % от първоначалното зареждане с R12. В началото фреона R134a се зарежда на линията за високо налягане (при изключен компресор); след това се изравнява налягането в системата и в системата се зарежда останалата част от фреона по линията за ниско налягане на компресора (при включен компресор).Течният фреон не трябва да постъпва през линията за ниско налягане на компресора заради опасността от хидравличен удар в компресора. При необходимост от зареждане на фреона през линията за ниско налягане на компресора може да се използва дросселиращ вентил, за да може преди вкарването в системата течността задължително да се обърне в пара.
Пускане на хладилната система, дозиране на фреона и настройване на регулиращите устройства за осигуряване на зададения режим на работа. Провежда се пускане на системата. След стабилизиране се записват стойностите на работните параметри. Ако стойностите на работните параметри показват че оборудоването е недозаредено, добавяме R134a на малки порции (3...5 % от първоначалната зарядка), докато работните параметри не достигнат желаните . За сравнение на налягането и температурата по линията на насищане при работа с R134a и R12 може да се използва таблицата. Ниското налягане на R134a ще бъде с 7...12 кПа по ниско, отколкото при работа с R12. При работа с R134a (в сравнение с R12) ще се наблюдават по високо налягане и по ниска температура по линията на високото налягане. Типичния ръст на налягането по линията на високото налягане съставлява 103...172 кПа, а типичното падане на температурата по линията на високото налягане е 0...5,6 oС. Контролирането на количеството зареден фреон може да стане и с така наречените нивомери (прозорчета), монтирани на линията на течност, но трябва и едновременно да се следят работните параметри на системата (консумацията на електромотора на компресора, степен на прегряване и т.д.).Опитите да се зареди системата до ниво, при което прозорчето се окаже напълно запълнено с фреон, може да доведе до претоварване на системата.
Маркировка на хладилната системa. След ретрофита системата се маркира . Това трябва да се направи за избягване в бъдеще на смесването на различни фреони. Такива смеси могат да имат непредсказуеми термодинамически характеристики, което ще доведе до намаляване на производителността и падане на ефективността на работа на системата. |
|
Всичко записи: 12505 : Дата на рег-ция: Дек. 2005 : Отправено: 03 Юни, 2006 - 19:54:31 |
|
|
|
ice
Нов участник
|
|
|
|
R12 - "курсове за хладилни техници" online
Колеги , след като ни поставиха на колене с фреон R12 , бих искал да дискутирам с вас някои теми. Първо някой зареждал ли е хл.инсталация на дом.хладилник с компресор на R12 с R600A (изобутан) и ако е как се държи. Аз лично мога да споделя ,че наскоро заредих една хладилна инсталация с агрегат АСТ19В3Е с пропан- бутан и работи пърфект.Инсталацията е с ТРВ и събра 5 пъти по-малко пропан отколкото фреон,а пък 19 серия стана 26 . Споделете като между колеги ,защото това са вече нашите курсове за разряди няма го социализма. |
|
Всичко записи: 34 : Дата на рег-ция: Юни 2006 : Отправено: 05 Юли, 2006 - 21:48:26 |
|
|
|
lichkata
Редовен участник От: Горна Оряховица
|
|
|
|
Според мен,няма да стане защото R600 изисква по-голям диаметът на буталото. А от там и по голямо налягане да работи. |
|
Всичко записи: 139 : Дата на рег-ция: Февр. 2006 : Отправено: 10 Юли, 2006 - 21:39:52 |
|
|
|
|
|
|
И какво масло се слага при тая замяна р12 - изобутан ?
|
|
Всичко записи: 455 : Дата на рег-ция: Дек. 2005 : Отправено: 10 Юли, 2006 - 23:45:41 |
|
|
|
|
|
|
http://www.videolife.kiev.ua/rus/refregerants/alternative.html Използването на изобутан в съществуващо хладилно оборудване е свързано с необходимостта от замяна на компресорите с компресори с по голяма производителност, тъй като по отделената студопроизводителност R600a значително губи в сравнение с R12 (на практика два пъти).
Изобутанът се разтваря добре в минерално масло, има по висок хладилен коефициент, отколкото R12, което намалява енергопотреблението. Физическите свойства на R600a в сравнение с R12 и R134a са показани в таблицата:
|
|
Всичко записи: 12505 : Дата на рег-ция: Дек. 2005 : Отправено: 11 Юли, 2006 - 01:00:48 |
|
|
|
plm
Участник От: Варна
|
|
|
|
Интересна статия ! А как се обяснява това "противоречие" : - R600a има по висок хладилен коефициент, отколкото R12, но по-ниска студопроизводителност . ?
Друг много интересен въпрос е - какво правим с капилярната тръба ? При : 1. Замяна на стар компресор R12 , с нов компресор R600a и фреон на R600a . 2. Замяна само на фреона R12, с R600a ( в стар хладилник R12 ). |
|
Всичко записи: 68 : Дата на рег-ция: Дек. 2005 : Отправено: 11 Юли, 2006 - 22:34:57 |
|
|
|
lichkata
Редовен участник От: Горна Оряховица
|
|
|
|
На хладилник работил с R600 и сложим компресор за R134а и фреон R134а трябва ли да се скъси капилярката? |
|
Всичко записи: 139 : Дата на рег-ция: Февр. 2006 : Отправено: 19 Юли, 2006 - 19:36:17 |
|
|
|
|
|
|
lichkata , R 12 последно беше 320 лв , ако искаш ще проверя и ще ти пратя. Ако сменяш компресора, зареждаш с 134 и всичко е окей
|
|
Всичко записи: 30 : Дата на рег-ция: Апр. 2006 : Отправено: 20 Юли, 2006 - 07:48:52 |
|
|
|
|
|
|
как се обяснява това "противоречие" : - R600a има по висок хладилен коефициент, отколкото R12, но по-ниска студопроизводителност . ? | За да работи нормално хладилника налягането в ниската част е 0,04-0,05 Мра за R600а. При това положение количеството на парите е малко и съответно студопроизводството е по-малко. Това е заради температурата на изпарение. Заради областа на работните налягания на R600а компресорите се правят с по-голям обем на цилиндъра и по-малка ел. мощност. Така се компенсира тази разлика. Направих 2-3 цигании зареждайки компресор за R600а с R12. Докато работи няма проблеми. Но ако по някаква причина(спре ток,преместване) е изключен за малко по-дълго време(10-15м) Налягането в ниската част се вдига,но не е изравнено с това на високата. Компресора в този случай не може да стартира или стартира след 2-3 изключвания от термичката.Въобще умряла работа.
Смених компресор за R600а с компресор за R12.Без да променям капилярката.Но го заредих с R600а. Резултата надмина очакванията ми. Вярно компресора работи по-дълго,но през цялото време е само леко топъл(държа си ръката на него без проблем),а консумацията по-ниска с 0,2А.Работи си вече почти година.Притесненията ми бяха заради това че работи на вакум да не изхвърли маслото си в кондензатора.
На хл.работил с R600а при смяна на компресор(134а) съответно зареден с R134а би трябвало да не се сменя капилярка.Както казва и Мирослав зарежда се и всичко е ок.
На хл. за R12 с компресор(R600) и R600а не се налага промяна на капилярка,но малко по-добре върви ако се увеличи с 20-25см. Пробвано е и така и иначе. |
|
Всичко записи: 22 : Дата на рег-ция: Дек. 2005 : Отправено: 20 Юли, 2006 - 14:02:30 |
|
|
|
lichkata
Редовен участник От: Горна Оряховица
|
|
|
|
badr извинявай за въпроса но как запечатваш сервизната тръба като изобутана е запалим. Питам защото не съм зареждал до сега с R600 . Явно има някакъв ред за изпълнение. |
|
Всичко записи: 139 : Дата на рег-ция: Февр. 2006 : Отправено: 20 Юли, 2006 - 18:04:07 |
|
|
|
ice
Нов участник
|
|
|
|
Слагаш вентил предварително и приключваш случая ! |
|
Всичко записи: 34 : Дата на рег-ция: Юни 2006 : Отправено: 20 Юли, 2006 - 18:48:12 |
|
|
|
|
|
|
Зареждам през къса капилярка(10-15см) от термостат. Капилярката се сплесква много лесно.За всеки случай я запоявам с горелката. |
|
Всичко записи: 22 : Дата на рег-ция: Дек. 2005 : Отправено: 20 Юли, 2006 - 20:38:18 |
|
|
|
plm
Участник От: Варна
|
|
|
|
badr Благодаря.
lichkata , когато запечатваш и тръбата е сплескана , няма какво да гръмне, понеже в системата няма въздух. Бутана се взривява само, при конценрация от 5% до 15% (при 85% въздух). По скоро трябва да се внимава, при Отпояване на тръбите на компресор R600 и източен газ . На мене от бързане, вече два пъти ми гърми в компресора . Не че е нещо страшно, но е неприятно. |
|
Всичко записи: 68 : Дата на рег-ция: Дек. 2005 : Отправено: 21 Юли, 2006 - 02:18:37 |
|
|
|
XKC
Нов участник
|
|
|
|
Колеги имам големи ядове с работата на R134. Не отдавах голямо значение на маслото но сега се убедих, че то е много важен фактор. Маслото за R12 не се разтваря в R134 и се получава маслена тапа в капилярата, което е ясно за какви ядове става на въпрос. Моля, кажете ми марка масло, което ще върши работа и което да е на "по-земни" цени. |
|
Всичко записи: 2 : Дата на рег-ция: Юли 2006 : Отправено: 28 Юли, 2006 - 13:31:19 |
|
|
|
|
|
Всичко записи: 12505 : Дата на рег-ция: Дек. 2005 : Отправено: 28 Юли, 2006 - 13:42:40 |
|
|
|
boykin
Нов участник От: Раковски
|
|
|
|
Скъпи колеги,работя в чужбина и успешно зареждам старите хладиници за фреон R12 с фреон MP39 SUVA , без да сменям маслото и филтъра.Налягането е същото както при фреон R12 Mоже да се използва успешно и фреон R409. Зареждането и на двата фреона става в течна фаза и не е необходимо да се сменя маслото. |
|
Всичко записи: 16 : Дата на рег-ция: Дек. 2006 : Отправено: 20 Декември, 2006 - 19:41:23 |
|
|
|
|
|
Всичко записи: 12505 : Дата на рег-ция: Дек. 2005 : Отправено: 20 Декември, 2006 - 19:52:47 |
|
|
|
rumen
Нов участник От: София
|
|
|
|
Колеги , абсолютно всички компресори на R134a, R12 и R600a работят перфектно без значение дали LBP, MBP или HBP . Всички работят със R600a без да се скасява или удължава капиляра само не сам имал възможност да пробвам дали ще стане с компресор на R22 но си мисля че ще работи перфектно. |
|
Всичко записи: 36 : Дата на рег-ция: Яну. 2007 : Отправено: 13 Януари, 2007 - 15:32:51 |
|
|
|
miro
Редовен участник
|
|
|
|
Комлресорите на R 22 са най яки. |
|
Всичко записи: 239 : Дата на рег-ция: Юни 2006 : Отправено: 14 Януари, 2007 - 07:04:55 |
|
|
|
plm
Участник От: Варна
|
|
|
|
Колеги , абсолютно всички компресори на R134a, R12 и R600a работят перфектно без значение дали LBP, MBP или HBP . Всички работят със R600a без да се скасява или удължава капиляра | Абе, колеги - как преминавате от R12 и R600a , които са с минерално масло , към фреон R134a който изисква синтетично ? Промивате ли с нещо. Аз скоро търсих по магазините R11 (за да промия една с-ма) - не можах да намеря подходящо. Имам предвид, налага ли Ви се промивката на практика.
И най-важното. Как на компресор за R134a(пълен със синтетика), зареждате фреон R600a, след като на R600a е написано, че маслото му трябва да е минерално ???
Някой може ли да обясни това нещо !? |
|
Всичко записи: 68 : Дата на рег-ция: Дек. 2005 : Отправено: 24 Февруари, 2007 - 04:25:43 |
|
|
|
|
|
|
plm, а защо трябва на инсталация с компресор за R134a да се зарежда R600 ? Скоро се мъчихме с един хладилник SAMSUNG syde by syde на R600a - не работеше както трябва, един час работи, десет минути почива. Накрая се оказа че някакви "майстори" са сменили компресора с такъв за R134a. Така че по добре е всеки компресор да си работи с фреона за който е разработен. |
|
Всичко записи: 12505 : Дата на рег-ция: Дек. 2005 : Отправено: 24 Февруари, 2007 - 12:56:47 |
|
|
|